Архів парафії

Збудуємо храм разом!

Вклади свою цеглину в новий храм Божий !


цеглина іменна





                                                    Наш банер 


                                                  


Рекомендуємо


лого


Наш телеграм канал.

https://t.me/Hram77

Ікони з дерева

Підписка на новини

Введіть адресу Вашої поштової скриньки


Відписатися

Головна - Бібліотека - Історія - Нарис історії Української Православної Церкви. Том 2. - Іван Власовський - РОЗД. XI. ЦЕРКОВНА ПОЛІТИКА ПОЛЬЩІ ВІД ПЕРЕЯСЛАВСЬКОЇ УГОДИ УКРАЇНИ З МОСКВОЮ 1654 Р. ДО „ВІЧНОГО МИРУПОЛЬЩІ З МОСКВОЮ 1686 Р.

РОЗД. XI. ЦЕРКОВНА ПОЛІТИКА ПОЛЬЩІ ВІД ПЕРЕЯСЛАВСЬКОЇ УГОДИ УКРАЇНИ З МОСКВОЮ 1654 Р. ДО „ВІЧНОГО МИРУПОЛЬЩІ З МОСКВОЮ 1686 Р.

РОЗД. XI.    ЦЕРКОВНА  ПОЛІТИКА  ПОЛЬЩІ  ВІД  ПЕРЕЯСЛАВСЬКОЇ УГОДИ УКРАЇНИ  З МОСКВОЮ   1654 Р. ДО „ВІЧНОГО МИРУПОЛЬЩІ З МОСКВОЮ  1686 Р.


Богдан Хмельницький помер 6 серпня 1657 р. Був гетьман Хмельницький великим добродієм Української Православної Церкви, продовжуючи в опіці над нею традицію в козацтві гетьмана Петра Конашевича Сагайдачного, яка зрештою мала своє глибоке коріння в зрозумінні надзвичайно важливої ролі Церкви в житті нації й держави ще від часів княжої України-Руси. Як ми бачили,
великий гетьман був одночасно, на свому становищі українського державного мужа, увесь час проти унії, що була відступлен-ням від православної віри предків і зв'язана з замірами денаціоналізації його народу. Отже на теренах, що становили територію за часів Богдана Хмельницького (1648-1657) Української Гетьманської Держави, унія, можна сказати, зникла фактично. Але ж після смерти Богдана Хмельницького, з якою взагалі скоро пішло до руйнації будованої ним козацької держави, — унійне питання знову активизується і, коли не стало авторитету великого гетьмана, між козаками почалась незгода, утворилися московська і польська партії, що у великій мірі рятувало Польщу й будило в ній надії на привернення стану з-перед 1648 року.1.    Релігійне питання в Гадяцькому договорі 1658 р. і в Чуднов-ському — 1660 року.Ні один з історичних актів так не свідчить про безпідставність спроби українських католицьких істориків перекинути вину за Переяславську угоду на православних українців-москвофілів, як Гадяцький договір з поляками 16 вересня 1658 р. гетьмана Івана Виговського, що був генеральним писарем при Хмельницькому, а після смерти Хмельницького був обраний козацькою старшиною на гетьмана (1657-59). Іван Виговський, будучи „творцем польонофільської партії" (М. Андрусяк), напевно не міг же діяти під „демагогічними впливами" українських москвофілів. А він, зриваючи з Москвою й заключаючи Гадяцький договір з поляками, на першому місті в договорі ставить релігійні справи, маючи заміри встановити „вічний і нічим не нарушимий мир між українцями і поляками". Ясно, що для Виговського справи ці не були, як для істориків в нашому часі, „демагогією", а таки надзвви-чайно важливою реальністю, з огляду й на союз України з одновірною Москвою.Статті, що торкаються релігійних справ в Гадяцькому договорі, були слідуючі:1. Старожитна грецька релігія, та сама, з якою руський народ приєднався до корони Польської, повинна залишатися при своїх привілеях і вільній відправі богослужень скрізь, де тільки є руська мова, по всіх містах, містечках і селах, в Короні і Великому Князівстві Литовському, не тільки в церквах, але й в прилюдних процесіях, навіщенні хворих з св. тайнами, при похоронах і всьому іншому так само, як і латинський обряд користае з вільного і відкритого богослуження.2. Тій же релігії грецькій дається право вільної будови церков і нових манастирів, як і поновлення і направи старих. Для тієї ж віри, що противна давній грецькій православній і сіє поміж римським і старо-грецьким народами роздори (унія), ніхто, ні духовного, ні світського, чи сенаторського, чи шляхетського стану, ні в якому разі не може фундувати, будувати і помножа-85
ти церкви, манастирі й фундуші, ні в духовних, ні в королівських, ні в своїх дідичних маєтках, — і по силі цього договору ніколи не повинен цього робити.3. Римській релігії на території Київського, Чернігівського і Брацлавського воєвідств („Велике Князівство Руське") дозволяється вільне віровизнання. Світські пани римської релігії не мають жодної юрисдикції (права патронату) над духовними й ченцями грецької релігії; належить вона відповідному пастиреві.4. З огляду на те, що в спільній вітчизні обом обрядам (латинському і грецькому православному) повинні належати однакові привілеї й почесті, то київський митрополит з чотирма владиками — луцьким, львівським, перемиським, холмським і п'ятим з Великого Князівства Литовського — мстиславським, за їх власним порядком, будуть засідати в сенаті, з такими ж привілеями і вільним голосуванням, як засідають в сенаті духовні римського обряду. Одначе отцю митрополиту предоставляється місце нижче арцибіскупа львівського, а православним владикам нижче їх повітових біскупів.5. Сенаторські крісла від Київського воєвідства будуть прислуговувати тільки шляхтичам грецької віри; у Брацлавськім і Чернігівськім по-черзі: сенатора-католика змінює сенатор шляхтич грецької віри і навпаки; уряди у всіх трьох воєвідствах будуть даватися тільки народженим і власникам спадкових маєтків, з захованням права нинішніх власників.6. Для скріплення взаємної любови скрізь, де тільки в Короні й Великім Князівстві Литовськім є церкви грецького обряду, міщани католики і міщани грецької віри урівнюються в правах і вільностях, і грецька релігія нікому не буде перешкодою для служби в магістраті.7. В Києві король і стани коронні й литовські дозволяють розбудовувати академію з такими ж правами і привілеями, як і Краківська Академія, але під умовою, що в ній не буде ні професорів, ні наставників, ні студентів, які б проповідували аріян-ство, кальвінізм або лютеранство. Другі школи, що досі існували в Києві, король накаже перенести до іншого міста, аби не було жодного поводу до роздорів поміж студентами і жаками (учнями). Також король дозволить заснувати й другу академію, де буде підходяче місце, на тих же правах і умовах, як і Київська; там теж тоді не буде других шкіл.8. Вільно без першкод відкривати гімназії, колегії, школи й друкарні, викладати в них науки і друкувати усякі релігійно-полемічні твори ,тільки без образи його королівської світлости.За цими статтями йдуть статті, якими означаються чисто го-рожанські права українського народу та місце „Великого Князівства Руського" в складі реальної унії його з Польщею й Литвою, федерація яких трьох складала б одно відновлене тіло Речіпо-
сполітої Польської в своїх межах і вольностях, як було до війни 1648 року; різниця у вірі не має жодного значення.На думку українських католицьких істориків (о. Іван Прашко. „Ое Ессіезіа НиІЬепа Саіоііса зесіе теїгороіііапа уасапіе 1655-1665." Логос. 1950. Т. І., кн. 2, стор. 132-138), — Гадяцьким договором 1658 р. малося на меті цілком знищити унію, щоб унія-ти могли по вподобі або перейти на латинство, або повернути до Православної Церкви. Польська католицька сторона, і навіть самі польські католицькі біскупи, ніби радили зовсім зліквідувати українських католицьких владик, запевнивши їм „спокійне життя аж до смерти в Польщі", та все віддати православним, щоб тільки рятувати польську вітчизну. Але Рим (папа Олександер VII і, з наказу його, нунцій Бідоні, що „до занедужання боровсь за святу справу") завзято боронив уніятську Церкву в Польщі; римська курія на зборах кардиналів 8 липня 1659 р. гостро засудила поступовання латинських польських біскупів, бо ж на Гадяцький договір присягли сам король Ян Казимир (теж єзуїт і кардинал до обрання на трон польський), арцибіскуп Лєщинський (в іме-ни всього клиру польського), біскуп Віденський Завіша (в імени всього клиру литовського), воєводи та канцлери польський і литовський. Кардинали наказали полякам через нунція в Польщі „зробити протест, щоб усунути й відкликати все, що на шкоду католицької віри (унії) було в Гадяцькому договрі".Статті Гадяцького договору були затверджені сеймом 1659 р. Одначе він скоро втратив своє значення; тільки не римська акція, що вбачала в Гадяцькому договорі той „шнур, який мав задушити унію", поховала той договір. Поховали його політичні обставини, бо ж українське Лівобережжя й Запоріжжя, як тільки почули про новий союз з Польщею, яким встановлялася федерація України з Польщею, підняли повстання проти гетьмана Вигов-ського. Це були дії московської партії, що не вірила Польщі, як не вірили їй і широкі маси та не хотіли повертати під владу польського короля. Не вважаючи на велику перемогу над московським військом під Конотопом на Чернігівщині (8 липня 1659 р.), Ви-говський з польським військом, яке так дратувало українську людність, мусів втікати на Західню Україну і вже в жовтні 1659 р. зрікся булави. Козацька Рада під Терехтомировом на Жердев-ськім полі в жовтні ж 1659 р. проголосила гетьманом молодого сина Богдана Хмельницького Юрія. Козацька старшина, поставлена перед фактами, що Лівобережжя знову опановане було московським військом, а до Польщі на Правобережжі вороже цілком настроєні були козацькі маси, не бачила іншого виходу, як повернути з молодим гетьманом Хмельницьким під протекторат московського царя.Переяславський договір з Москвою 27 жовнтя 1659 р. свідчив про дальші невпинні стремління московського уряду обмежити самостійність і права гетьманату, коли козацтво, з огляду на87
уступки поляків в Гадяцькому договорі, розраховувало якраз на найбільші політичні уступки й з боку Москви. Це викликало велике незадоволення проти Москви, що привело до переходу козацького війська й Юрія Хмельницького на сторону поляків у війні Москви з Польщею 1660 р., коли, завдяки цьому переходові, московське військо було вщент розбите під Чудновом. Чуд-новський договір 1660 р., заключений після цього з поляками, був майже повторенням Гадяцького, але доля його, хоч він і був затверджений Варшавським сеймом 1661 р., була така ж сама, як і Гадяцького при гетьмані Виговськім. Надії з'єднати Україну під булавою Юрія Хмельницького скоро розвіялись. Лівобічні полки виступили проти зв'язків з Польщею й проти Чудновського договору, а одночасно й проти Хмельницького. На початку 1663 року Хмельницький зрікся гетьманства й приняв постриг в ченці з ім'ям Гедеона. Розкол посеред козацтва був розколом у політичному відношенні й цілої України: на Лівобережну Гетьманщину, що знаходилась під впливом Москви, і Правобережну Гетьманщину, де силилась впливати Польща. На два табори розбилось і Військо Запорізьке. Свої гетьмани появляються на Лівобережжі (Сомко, Брюховецький) і на Правобережжі (Тетеря, Дорошенко). Почалася доба громадянської війни, під час якої нищили Україну й чужоземні загони — польські, московські, татарські, доба, що в історії українського народу отримала назву „Руїна".Гадяцький договір 1658 р. і майже повторення його Чуднов-ський 1660 р. були, можна сказати, найбільшими осягненнями, вимушеними від поляків православними українцями в боротьбі їх проти унії в Польщі від 1596 р. і за свободу і права їхньої Православної Церкви. Недурно українські католицькі історики називають Гадяцький договір „нелюдським для з'єдинених (уніятів) договором". Після цього договору, що залишився без виконання, — тільки як історичне свідоцтво і положення православія в Польщі, потоптаного в його правах з проголошенням унії 1596 р., і трактування самої унії римо-католицькою ієрархією і взагалі ри-мо-католиками в Польщі, — бачимо „людське" зростання релігійного фанатизму поляків, який перестає рахуватися навіть з тими політичними наслідками, шкідливими для Речіпосполітої, що привели врешті до падіння Польщі, як колись і казав Сигизмунд III, найбільший фанатик католицизму і ворог православія на троні польському, у відповідь одному з послів, що настоював в інтересах державних, на задоволенні справедливих домагань православних: „Нехай скорше згине Річпосполіта, хай загинемо ми з тобою, аби тільки свята віра не потерпіла якої втрати" (В. Бід-нов. Ор. сії., стор. 227).2.   Зростання польської релігійної нетерпимости в другій половині XVI! віку.Польща й Москва, знесилені тяжкою 13-літньою війною, в січні 1667 р. підписали між собою в Андрусові (недалеко Смолен-
ська) т. зв, Андрусовський договір, без участи в його укладанні представників України (в Лівобережній Україні був тоді гетьманом Іван Брюховецький, в Правобережній — Петро Дорошенко). Згідно з цим договором, Москва й Польща Україну поміж собою поділили: Лівобережна Україна діставалась Москві, Правобережна — Польщі, але на правому березі Дніпра столиця Київ з околицями часово залишався за Москвою, з тим, що Москва зобов'язалась повернути його Польщі через два роки. Пунктом третім Андрусовського договору сторони зобов'язались взаємно до повної релігійної толеранції, — Москва у відношенні до мешканців католицької віри на відступлених їй територіях (крім Лівобережжя України з Києвом, також Смоленська область), а Польща — у відношенні до українських людей грецької віри в місцевостях, їй відступлених.Андрусовський договір викликав тяжке вражіння серед українців як способом потаємного, зрадливого, з боку Москви, його підписання з поляками, так і його змістом; особливе обурення скрізь повстало з приводу негідного уступлення Москвою полякам української столиці Києва. Гетьман Дорошенко закинув Москві, що цар московський зламав договір 1654 р., відступивши Київ Польщі. Гетьман Брюховецький, хоч і спізнено, з огляду на попередню його улесливу політику, виступив з універсалами, що „Московщина разом з Польщею задумала Україну руйнувати, пустошити й на ніщо обернути". Коли наблизився січень 1669 р. — термін для повернення Києва полякам, піднялась акція з боку самих українців проти цього повернення, при чому виступають на перший плян мотиви, звязані з релігійним значенням Києва в очах українців. Лазар Баранович, архиєпископ Чернігівський, писав самому московському цареві, що коли Київ „перейде во власть ля-хов, гоненіє будет веліє на православіє". Від Лівобережної України було посольство до Москви, в складі якого було й три духовних особи, яке просило царя не віддавати Києва полякам, що ніби „рішили вже всі церкви в Києві обернути на костели". Про Київ писали й казали, що це „пресвітле око, благочестя нашого основа, великий град Київ, з манастирями преподобних отців мощей і всіма святостями", „Київ благочестю корінь, а де корінь, там і одростки". Застерігали московський уряд, що передача Києва полякам, так загрозлива для українського православія, може потягти за собою втрату цілої Східньої України (К. Харлампо-вич. Ор. сії., стор. 206).Побоювання за долю православія, з втратою, в цім часі Руїни на Правобережжі, Києва, не було, очевидно, „демагогією", а спіралось на довголітнім досвіді недодержання поляками толе-ранційних постанов і обіцянок та на фактах зростання саме в настроях польської шляхти католицького фанатизму. Безсумнівні ці настрої слідні навіть в наших часах, коли читаємо ось такі жалі, що Київ тоді не залишився в руках польських: „Поляки да-
лись здурити й москалі задержали ту землю (Київ з околицями) назавжди, позбавивши тим Українську Католицьку Церкву мож-ности збудувати свій центр в славному історичному центрі України. Замість того, з Києва завжди плила пропаганда й грошева поміч нез'єдиненим, тоді, коли практично ціле Правобережжя з'є-динилось з Вселенською (Римською) Церквою" („Логос" Т. І, кн. 2. 1950. Ватерфорд, Канада. Стор. 136. Підкр. наше). В р. 1669 Київ не був повернений полякам, а по „Вічному миру" Польщі з Москвою в р. 1686 закріплений за Москвою, будучи уступлений Москві поляками за 146 тисяч рублів (Біднов. Ор. сії., стор. 358).У вересні 1668 р. Ян Казимир зрікся престолу. В час безко-ролівя, коли звичайно православні й протестанти мали можливість найбільше домагатися покращання правного положення своїх конфесій в Польщі, тепер, на конвокаційному сеймі 1668 р., католики проводять постанови, що ними стверджується упривілейоване положення католицтва в державі над іншими віровизнаннями. Так, постановлено: 1. Відступники від католицтва або від унії караються вигнанням (ехіїіо); 2. Застережено спричинення будь-якої шкоди правам і привілеям церкви римо-католицької і церкви гре-ко-уніятського обряду, незайманість яких повинні твердо обстоювати католики. А чутно було на цій конвокації голоси багатьох фантиків, щоб відібрати всякі права у некатоликів. Елекційний сейм, скликаний на 2 травня 1669 р., теж дбав про те, щоб вивищити католицтво над православієм і протестантством. На ньому була принята конституція, згідно з якою не може бути обраним на польського короля кандидат, який не належить до римо-католицької релігії. До 1669 р. такого закону не було; хоч всі королі польські були католиками, але кандидатами на престол були і протестанти, як Стефан Баторій, Густав Адольф шведський, і православні, як московський цар Алексій Михайлович. Королева, за цією конституцією, теж повинна бути католичкою, чи з народження, чи по наверненню (Дружина короля Александра Казимирови-ча Єлєна була православною). Наведена конституція була принята на домагання папського нунція Марескотти.Ані на елекційному сеймі, ані на коронаційному, бо останній був зірваний і не залишив постанов, православні на цей раз нічого не одержали, хоч, як видно з інструкцій православним послам з місць, було багато вимог до уряду, обоснованих на „Пунктах заспокоєння" Володислава IV, які не виконувались. В присязі ж коронаційній нового короля Михайла Вишневецького (сина великого й жорстокого ворога українського народу — Єремії Вишневецького) були трафаретні обіцянки додержувати всіх законів, прав і привілеїв, даних його попередниками та постановлених сеймами в часах безкоролівя.З інструкцій, даних православним послам на сейм 1670 р., бачимо, що в положенні православія в Польщі наступали часи, які нагадували по-унійні часи при Сигизмунді III. „Грецька релігія,
— говориться в інструкції шляхти Київського воєвідства, — стверджена расіа-ми сопуепіа-ми і підтверджена присягою короля, в християнсько-католицькій державі, у вільній Речіпосполітій, терпить таке насильство, якого не переносять і греки-християни в неволі поганській: катедри, церкви і манастирі з приналежними до них маєтностями і раніш, і тепер недавно неправно захоплені уні-ятами, чому й заборонено вільне ісповідання, а бідні християни вмирають без таїнств, не можуть відправляти публічного похорону, як, напр., в Белзському воєвідстві, де відібрано церкви (холмським епископом-уніятом Сушею). Острозька катедра, що належить єпископу Луцькому (Гедеону Четвертинському), з маєтками, церквами і церковними приналежностями забрана унія-тами... Привілей на керування Перемиською єпархією, неправно виданий єпископу-уніяту Якову Суші, повинен бути скасований, як рівно ж і привілей на Луцько-Острозьку єпархію, отриманий тим Сушею"... (Архив Юго-Зап. Россіи, ч. 2. Т. II, стор. 288). Цей сейм в березні 1670 р. був зірваний, як і коронаційний, а на сеймах 1672 і 1673 рр. в правління Михайла Вишневецького не було жодних сеймових постанов відносно православія, хоч православні посли й не переставали домагатися „заспокоєння" релігії грецької.Конвокаційний сейм 1674 року, в безкоролівя після смерти короля Михайла Вишневецького, став на признанні, як і конво-кація 1668 р., що підставою державного добробуту Польщі являються католицтво й унія. У відношенні до православія стверджено було постанови попередніх конфедерацій в часи безкоролівя, з додатком, щоб не було жодного порушення прав Перемиської єпархії, Ліщинського манастиря і тих місцевостей, де є уніятські церкви. Елекційний сейм (в травні 1674 р.) відклав справи про „людей грецької релігії роз'єднаних" до коронаційного сейму. Вибір на короля Яна Собєського, людини характеру рішучого й твердого, був зовсім несприятливим для положення Православної Церкви в Польщі. Ян Собєський багато робив для того, щоб підсилити унію, а ослабити православіє; при тому чинив це не тільки відкрито, через видання законів і наказів на шкоду правосла-вію, але й тайно, способами єзуїтськими, як — привілеї на катедри православні тайним уніятам.Коронація Яна Собєського (1674-1696), з огляду на війну з турками і татарами, відбулась тільки в лютому 1676 р. Релігійні питання в часі коронаційного сейму викликали цілу бурю посеред послів. Католики домагались заборони чужовірцям публічно відправляти обряди, обмеження некатоликів в правах і навіть позбавлення тих з них, що проживали у Варшаві, правної охорони. У відношенні до православних принято було на цьому сеймі дуже шкідливу конституцію „про невиїзд за кордон людей греко-руської релігії".Конституція ця покликується на те, що під претекстом потреб
грецької релігії, задля різних просьб і апеляцій до Царгородсько-го патріярха, люди греко-руської релігії виїздять за кордон і дають там ворогам Польщі всякі інформації про положення в Польщі. А тому сейм постановляє, аби ніхто ні з духовних, ні з світських осіб не відважувався їхати чи посилати кого за кордон без королівського дозволу. Рівно ж і за в'їзд до Польщі без дозволу конституція постановляє карати навіть смертю з конфіскатою майна. Прикордонні старости і коменданти повинні були дбайливо стежити кордони. До цієї постанови додано було зокрема про православні братства, що вони надалі мають підлягати юрисдикції й суду тільки місцевих владик, а всякі зносини їх з Царгород-ським патріярхом, який проживає під владою ворогів св. хреста, забороняються під страхом вище згаданої кари; коли братства мають в чому апелювати на судові рішення своїх владик, то апеляції в таких справах повинні складати до королівського суду.Цією конституцією сейму 1676 р. польський уряд мав замір ізолювати православних горожан Польщі від їх православних сусідів і найперше від кіріярха Української Православної Церкви — Царгородського патріярха, в якому, як і взагалі в східніх патрі-ярхах, українці знаходили опертя, підтримку і поміч в боротьбі з унією. Ставропігійні православні братства в Польщі, незалежні від місцевих владик, відогравали, як знаємо, велику ролю в захисті православної віри й Церкви, в боротьбі з наступом католицтва. Розуміли цю ролю братств католики й уніяти; знали, що підпорядкування їх місцевим архиєреям, яких легче, як окремих осіб, схилити на унію, а ніж масу, з'єднану і організовану в братствах, — ослабить силу братств в боротьбі православних проти унії. З другого боку, в разі переходу єпископа на унію, православні його єпархії залишались би без єпископа, а потім і без свя-щенства; дістати ж їм чи єпископа ,чи священика з православних церков за межами Польщі було б не так легко з огляду на оцей закон, що ним заборонявся виїзд за кордон і в'їзд до Польщі „людям греко- руської релігії".Православні були дуже занепокоєні цією конституцією коронаційного сейму 1676 р. На наступному сеймі 1677 р. вони почали домагатися її відміни, але ж сейми при Яні Собєському засвоїли ту тактику, яка роками провадилась у відношенні до православних за часів Сигизмунда III. Завжди знаходились „більш важні і невідкладні справи", через які не було часу полагоджувати скарги, внесені для „заспокоєння релігії грецької", і тому рішення їх відкладалось сеймом до наступного сейму, в очікуванні якого сторони (православна й уніятська) „повинні залишатися в тому ж положенні, в якому кожна була до цього часу". Так тягнулось від сейму до сейму з різними справами „заспокоєння грецької релігії", між ними й з конституцією про „невиїзд за границю людей грецької релігії".Ігнорування домагань православних практикувалось з очеви-
дною метою — змусити православних до „святої єдности з римським костелом". В жовтні 1679 р. Ян Собеський видав універсал до всіх духовних і світських осіб, православних і уніятів, також до братств, запрошуючи з'їхатися на 24 січня 1680 р. до Любли-на на „дружню бесіду (атісаЬПе соїіояишт) в цілі припинення спорів і боротьби між „уніятами і дизунитами". Надії католиків і уніятів на цей Люблинський з'їзд були заведені. Православних явилось дуже мало. Братства на цьому з'їзді були репрезентовані делегатами від Луцького Чеснохресного братства. Луцькі братчики від імени братств і православних мирян заявили, що без відома Царгородського патріярха вони ні до яких переговорів і угод з уніятами приступити не можуть. В силу ж наданих їм з місць інструкцій, делегати Луцького братства просили короля, щоб дозволив вільний проїзд до патріярхів на Схід за благословенням на поєднання західньої і східньої церков; крім того, вони ж заявили, що на такому з'їзді, як цей, повинні бути присутніми легати чотирьох східніх патріярхів. До полагодження цих справ, інструкції забороняють рішучо делегатам вступати в будь-які обговорення справ віри з уніятами. Так, завдяки Луцькому і другим братствам православним, „з цього великого блискучого заміру (Люблинського з'їзду) вийшло, за виразом історика, та?-пит пііїіі, — велике ніщо" (Коялович М. Литовская церковная унія. СПБ. 1861. Т. II, стор. 234).3.    Причини посиленого наступу на православіє в Польщі католицької партії в другій половині XVI! віку.Польща від часу повстання козацтва в 1648 році, яке потрясло до підвалини Річпосполіту, переживала тяжкі для неї часи, коли в р. 1654 розпочався також наступ на неї Москви, що заня-ла майже всю Литву, а далі вступила у війну з Польщею й Швеція та почала пустошити Велику Польщу на півночі. Польщі загрожувало втратити державну незалежність і бути поділеною між сусідами. Не дивно, що в цих обставинах Польща йшла на такі договори з українцями, як Гадяцький, Чудновський. Але ж таке ослаблення Польщі, як держави, і пониження її національних гордощів пробуджувало в польській .шляхті найбільше роздратовання й ненависть до православних, до „схизматиків" і „схизми". „Схизма", від якої почалось повстання, була винуватцем усіх нещасть Польщі: це через неї ширились внутрішні в державі міжусобиці, через неї Польща втратила Лівобережну Україну і Смоленськ. Тому, як тільки Польща змогла поправити свій стан замиренням зо шведами, суперництвом між Москвою і Швецією, розладом між самим українським козацтвом, — вона, при сильному пробудженні в таких обставинах католицького фанатизму, кинулась на зненавиджену „схизму", одночасно відновивши старання підсилити й поширити, супроти „схизми", унію.Але були в цей час і об'єктивні причини, задля яких като-
лицька партія могла тепер повести таку ніщивну політику супроти православних в польській державі. Ці причини, загально кажучи, були в ослабленні сил самих православних в боротьбі їх за релігійну свободу і права своєї Церкви. Чому ж наступило ослаблення? Зменшилась, по-перше, кількість самої православної людности в Польсько-Литовській державі, коли відійшли від неї обширні Лівобережна Україна і Смоленщина, а з Правобережжя, занепад якого почався ще в 50-их рр. XVII в. і чим далі, Руїна збільшувалася, — українська людність масово переселювала-ся на більш безпечний лівий берег Дніпра. По-друге, поріділи ряди української православної шляхти, що трималась віри батьків і боролась за неї. Український шляхетський стан не зник після повстання 1648 року; були з-посеред нього й визначні одиниці, що разом з козацтвом боролись з поляками за релігійне й національне визволення свого народу. Але ж процес окатоличення й спольщення цієї шляхти продовжується й після повстання 1648 р. Пра-вославно шляхта, в ході подій з повстанням 1648 р., була поставлена перед вибором: чи, залишаючись з своїм народом і вірою батьків, поступатися становими правами і привілеями, бо ж революція 1648 р. мала не тільки національно-релігійний і політичний, але й соціяльний характер, — чи, борячись за свої станові привілеї, переходити в польський католицький табір? Залишати за собою старі привілеї в новій козацькій державі не могла ця нечисленна шляхта, і ми знаємо, що вона не утворила з себе зверхнього стану в повсталій з повстанням 1648 р. козацькій державі. Отже шляхта далі латинщиться і польщиться; тільки незначна зовсім меншість української шляхти залишилась вірною своїй православній вірі й народності, а така меншість була безсила захищати православіє (Антонович В. Б. Монографії по історії запад-ной і юго-западной Россіи. Київ. 1885. Т. І, стор. 287).Спостерігаються в другій половині XVII в. і такі факти, що українська шляхта, виступаючи, згідно з інструкціями з місць, в сеймах на захист православія, робить це не з відданости право-славію, як було раніше, а виключно з мотивів соціяльно-політи-чних, для спокою в державі, від якого залежав і власний її добробут в користанні маєтками, а в той же час вона турбується й про унію та її підтримує. В інструкції, напр., шляхти Київського воєвідства на сейм 1676 р. говориться і про збереження прав православія, і про захист базиліян Загоровського уніятського ма-ностиря. В 1682 р. та ж Київська шляхта просить підтвердити права на маєтки православних манастирів в Київськім і Волинськім воєвідствах, а разом з тим просить підтвердити заборону православним виїздити за кордон та нагородити Володимирсько-го єпископа-уніята Заленськсго за ревну працю по поширенню унії. Взагалі з 60-их рр. українська шляхта, особливо, напр., Берестейська, немало, як свідчать документи, виступає в обороні прав унії (Архив Юго-Зап. Россіи. ч. 2. Т. II, стор. 370, 432, 436;
чч. 55, 63, 78, 82.). Коли шляхта явно пильнувала своїх станових інтересів і привілеїв і виходила з цих інтересів в своїй політичній і громадській діяльності, то це викликало недовір'я до неї в козацтві й людях посполітих, сіяло розлад між нею й козацтвом, чим так ослаблялись сили православних. Ослабляли православних і міжусобиці поміж козацтвом, які мали причини й політичного характеру (Лівобережжя — Правобережжя, політичні орієнтації — московська, польська, турецька), і соціяльно-економічного (формування в козацтві зверхнього стану, значкове козацтво й рядове).Православні братства, позбавляючись в своєму складі членів з привілейованого шляхетського стану, сильнішого і своїми зв'язками, і культурою і маєтностями, не можуть бути так активними в обороні православія, як було це раніше, коли шляхта, козацтво й братства йшли й боролись разом. Всі ці обставини й використовувала тепер польська католицька сторона в свому наступі на православіє в Польщі після ряду літ вимушених уступок в напрямку навіть повного урівнання в правах православія з католицтвом, з загрозою для унії цілковитої її ліквідації по Гадяцько-му договору.4. Статті про свободу православної віри в Польщі в міждержавних договорах поміж Москвою і Польщею. „Вічний мир" 1686 року.При погіршеному положенні православія в Польсько-Литов-ській державі з 60-их рр. XVII в., належить звернути увагу на той факт, що в цей же час релігійна справа православних горожан Речіпосполітої не являється тільки внутрішньою справою держави Польської, а стає предметом дипломатичних актів міждержавних, в договорах поміж Московщиною й Польщею. Уперше встановлюється, як про це сказано було нами вище, в Андрусовсько-му договорі 1667 р. зобов'язання Польщі, обняті статею 3-ьою договору, що „для руського народу в областях під Польщею вільне має бути заживання релігії грецької без жодного до одправу-вання набоженства затруднення". Такі ж вимоги від Польщі не переслідувати людей грецької релігії, не змушувати їх до переходу на католицтво чи унію, але зберігати їх при давніх правах свободи у відправі богослужень, — повторюються кількакротно в постановах і переговорах між Москвою і Польщею в рр. 1672, 1678, 1679 і 1680.Все це підготовило СТАТТЮ 9-ту „Вічного миру", заключено-го між Москвою і Польщею 21 квітня 1686 р. „Вічний мир" між Москвою й Польщею був наслідком політичних подій 70-80-их рр. у Східній Европі ,коли король Ян Собєський, розбивши турецьке військо в р. 1683 під Віднем, творив християнську ліґу для вигнання турків зовсім з Европи і до цієї ліґи старався притягнути й Московщину. Москва погоджувалась прилучитись до союзу проти невірних, але рішила скористати з сприятливих для неї обста-
вин і вимагала у короля Собєського заключення з нею ..вічного мира", який, після довгих переговорів, і був врешті вироблений на умовах, пропонованих Москвою. Ст. 9 „Вічного мира" 1686 р. й накладала на Польщу зобов'язання відносно правного положення православія в Польсько-Литовсикій державі. Король прирікав не робити жодних утисків церквам Божим і єпископам: луцькому, львівському, перемиському і білоруському і при них манасти-рям-архимандріям, ігуменствам, братствам, де тільки було і єсть визнання віри благочестивої греко-руської релігії, і всім людям в Короні і великому князівстві Литовському, що ісповідують цю віру, не буде робити утисків і не накаже змушувати їх до католицтва й до унії; король буде зберігати їх, за давніми правами, при всіх свободах і вольностях церковних. Якщо вище названим єпископам Корони і великого князівства Литовського, з огляду на перехід Києва до Москви, прийшлось, по духовному їх чину й звичаю, приймати благословення чи рукоположення від Київського митрополита, то в цих випадках для них не повинно бути жодних перешкод з боку польського уряду. Православні єпископи, які залишались в межах Польщі, підпорядковувались Київському митрополитові. Московський уряд, як сторона, отримував право нагляду над тим, щоб православна віра таки дійсно кори-стала з свободи в Речіпосполітій Польській. Москва мала право, по силі ст. 9 „Вічного миру", робити представлення Польщі про потреби православної її людности, коли б та людність зазнавала яких релігійних обмежень і утисків з боку польського уряду (В. Біднов. Ор. сії., стор. 355, 359-360).Статті „Вічного миру" 1686 р. повинні були бути підтверджені королем на сеймі й самим Варшавським сеймом і внесені в конституції сеймові, але сейми не хотіли довго їх стверджувати, не вважаючи на повторні вимоги про це Москви. Тільки в р. 1710 цар Петре І домігся їх ствердження. Мимо того, на підставі ст. 9 „Вічного миру", вже й за короля Собєського почались представлення й протести польскому урядові з боку представників уряду московського. Взагалі ж ст. 9 „Вічного миру" відограла немалу ролю в дальшій історії Українсько-Білоруської Православної Церкви в Польщі, впродовж XVIII в., до самого падіння Польщі, хоч, правда, ця підстава для втручання політичної влади Росії в справу положення православних в Речіпосполітій Польській знайшла ще більше своє скріплення в факті зміни юрисдикції названої Церкви (Київської митрополії), коли вона була підпорядкована Московській патріярхії в тому 1686 р., коли був заключений і „Вічний мир". Згода Польщі, .по силі ст. 9 того миру, на залежність далі православних єпископів в її межах від Київського митрополита, коли Київ вже не належав до Польщі, стала й згодою її на підпорядкування тих єпископів з їх паствою церковній владі Москви, якій підпав Київський митрополит з своєю митрополією. Спроба Польщі увільнити своїх православних горожан від церков-96
ної підлеглости Москві мала місце в кінці ХПІІ в., але, як і багато чого в історії Польщі, була зовсім спізненою.


< Попередня   Наступна > 

Розклад богослужінь:


Вечірнє богослужіння

– 17:00;

вівторок - Вечірня з акафістом до Пресвятої Богородиці ради Її чудотворного образу «Всецариця»;

четвер – Вечірня з акафістом до свт. Миколая Чудотворця (перед його святими мощами);

Божественна Літургія – 9:00.

Храм відчинений з 8:00 до 19:00.
Обідня перерва 3 13-00 до 14-00



Зібрано громадою для Української Армії:


100230 грн.


Пасхалія

28 квітня. Неділя

Вхід Господній у Єрусалим

Церковний календар

16 квітня. Вівторок


Мцц. Агапiї, Ірини i Хионiї

Мчц. Галина

Мцц. Агапiї, Ірини i Хионiї (304). Мч. Леонiда i мцц. Харiєси, Нiки, Галини, Калiси, Нунехiї, Василiси, Феодори, Ірини та iнших (258).

Ільїнсько-Чернігівської (1658) і Тамбовської (1692) ікон Божої Матері.

детальніше...

17 квітня. Середа


Сщмч. Симеона, єп. Персидського

прп. Олександра Свiрського

Сщмч. Симеона, єп. Персидського, i з ним мчч. Авделая i Ананiї, пресвiтерiв, Хусдазата (Усфазана), євнуха, Фусика, Азата, мц. Аскитреї та iнших бага­тьох (344). Прп. Акакiя, єп. Мелiтинського (бл. 435). Прп. Зосими, iгум. Соловецького (1478). Знайдення мощей прп. Олександра Свiрського (1641). Мч. Адрiана (251). Свт. Агапита, папи Римського (536).

детальніше...

Парафіяльна школа

Публікації

Вітальне слово протоієреєві Сергію Петленку, з нагоди 60-річчя від дня народження

Всечесний отче! Мало хто із нас до кінця розуміє своє покликання і служіння. Тільки Богу відомо наскільки кожного хрест його служіння є тяжким і тернистим. Стоячи перед Вами у цей світлий день ми радіємо, що саме Ви несете цей хрест настоятеля нашої громади, - наголосив о. Григорій у своєму вітальному слові.

Коли біль не минає...

Роздуми-реквієм протоієрея Григорія Фої біля домовини отця Валерія Семанцо...

Пауза на карантин, як шлях до перегляду життєвих цінностей

Події в світі під час епідемії, як привід до роздумів про життя людини...

Наше видання


брошура


Підготовка до Святих Таїнств Сповіді та Причастя