Архів парафії

Збудуємо храм разом!

Вклади свою цеглину в новий храм Божий !


цеглина іменна





                                                    Наш банер 


                                                  


Рекомендуємо


лого


Наш телеграм канал.

https://t.me/Hram77

Ікони з дерева

Підписка на новини

Введіть адресу Вашої поштової скриньки


Відписатися

Головна - Бібліотека - Християнська література - КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКИЙ ПАТЕРИК - за другою Касіянівською редакцією (1462 р.) - Слово 18 Про святого священномученика Кукшу та преподобного Пимена Постника

Слово 18 Про святого священномученика Кукшу та преподобного Пимена Постника



 

Як проминути волею цього блаженного і священномученика, того ж монастиря Печерського чорноризця Кукшу1, про якого всі знають, як бісів прогнав і в`ятичів хрестив, і дощ із неба викликав, і озеро висушив, і багато [Інших] чудес сотворив. І по багатьох муках йому з учнем його відсічені були голови.

З ними і Пимен2, блаженний постник, в один день помер, прорікши своє відходження до Господа за два роки. І іншого багато прорік, недужих зцілив. І посеред церкви велегласно промовив: "Брат наш Кукша перед світанком убитий був". І, те сказавши, преставився в один день з тими святими.

Для Полікарпа додаток: [Надалі] не буду докладно оповідати про святих, Якщо недостатня тобі моя бесіда, яку чув із вуст моїх, то і написане не впевнить тебе. Якщо ж цьому не віруєш, то [навіть] якщо із мертвих хто воскресне - не повіриш.

 

Примітки

 

1. Слово написане на основі монастирських переказів. Св. Симон зазначає, що існує безліч переказів про прп. Кукшу. Але сам по сул лише нагадує Полікарпові про подвиги святого. Кукша - ім`я поганське. Монастирські перекази зберегли його чернецьке ім`я - Іоан. Вважається, що він сам спочатку був поганином, можливо, походив із в`ятичів, і був одним із багатьох печерських ченців - місіонерів, які проповідували християнство в Заліссі (докладніше про це див. у додатку). В`ятичі - східнослов`янське плем`я, яке жило в середній течії Оки, в т. ч, на території майбутнього Московського князівства, і вважалося найвідсталішим у Київській Русі. Воно найдовше опиралося християнізації, так що в сільських районах тут типові поганські поховання зафіксовані не лише в часи св. Кукші, але аж до XIV ст., а в багатьох місцях - ледь не до XIX ст. 12, с. 150.

2. Крім даної оповіді про прп. Пимена Постника, нижче, в Посланні Полікарпа, є окреме житіє однойменного святого - прп. Пимена Багатостраждального чи Багатохворобливого (слово 35). До того ж в Патерику неодноразово згаданий архимандрит Києво-Печерський XII ст. Пимен Постник (див, дод. 2), який не має відношення до обох оповідей, але найвірогідніше був похований у лаврських печерах, де нині налічується троє преподобних на ім`я Пимен. Про одного з них, упокоєного в Дальніх печерах, ми знаємо лише те, що він вживав їжу раз на тиждень і непрестанно робив монастирський послух. Ми не маємо ніяких даних про зв`язок цієї особи з описаними в Патерику. До того ж, більшість упокоєних у Дальніх печерах святих найвірогідніше жили в помонгольський час. Отже, на двох похованих у Ближніх печерах святих Пименів припадає три особи з цим іменем, описані в Патерику. Проте, чи справді житія двох святих Пименів знаходяться в Патерику? Paterikon 150, с. 132-136, 144 і слов`янський Патерик 1661 року 146, лист. 241 об.; 223 об.- 229 не дають на це запитання однозначної відповіді, не відкидаючи тотожність двох Пименів, але й не наголошуючи на ній. В усякому разі, там обидві оповіді не з`єднані в одну. Наразі, на думку О. О. Шахматова, оповіді св. Симона і Полікарпа стосуються одної людини: "Сопоставьте предвидение предстоявшей ему смерти Пименом постником и Пименом многострадальным; тот и другой после этого пророчествуют и исцеляют недужих; тот и другой входит в церковь перед самой своей смертью" 226, с. 50, прим. 15. На думку того ж дослідника, дні пам`яті (які він вважає датами смерті) прп. Пимена (7 серпня) і прп. Прохора (10 лютого) були ще в давнину переплутані 226, с. 49 - так стають зрозумілими й деякі аспекти висвітлення в печерських джерелах біографії прп. Прохора (див. слово 31) та первісний зміст геть попсованої Мономаховими прибічниками статті 1110 року. Тим часом, найдавніші дні пам`яті печерських святих навряд чи є днями їхньої смерті (див. дод. 1), а тому теорія О. Шахматова не потребує такого складного пояснення і є, на нашу думку, цілком слушною. Отже, що ж ми можемо поновити з авторського тексту прп. Нестора про смерть прп. Пимена? У редакції "Повісті", що увійшла до ЛаврентГІ`вського та близьких до нього списків (згідно з О. Шахматовим- редакції 1116 року) стаття 1110 року завершує зведення і має такий вигляд: "...Того ж літа було знамення в Печерському монастирі місяця лютого в 11 день; з`явився стовп вогненний від землі до небес, а блискавиця освітила всю землю. І в небі прогриміло о першій годині ночі (через годину після смеркання - І, Ж.); і весь світ [те] бачив. Цей же стовп спочатку став над трапезною кам`яною, аж не видно було хреста, І, постоявши трохи, перейшов на Церкву [Велику], і став над ракою Феодосієвою. І по тому здійнявся вгору в східному напрямку, і по тому невидимим став" 227, с. 332-336. "Розшифрування" знамення тут нема, що видається досить дивним для середньовічного літописного зведення. У редакції 1118 (за М. Алєшковським - 1119) року це "розшифрування" вже знайдене. Тут текст продовжено так: «Це ж був ні вогонь, ні стовп вогненний, а з`ява янгольська: янгол бо так з`являється, копи стовпом янгольським, копи ж полум`ям... ...молитвами Святої Богородиці та святих янголів умилосердився Бог, і послав янголів на допомогу руським князям проти поганих, як було сказано [й] до Мойсея: "Ось Янгол МІЙ прийде перед лице твоє"»227, с. 332-336. В статті наступного, 1111 року, той самий автор, з винахідливістю істинного царедворця, розширює свою думку: виявляється, це знамення з`явилося "спеціально" для Володимира Мономаха: "...Це бо Янгол вклав у серце Володимиру Мономаху пустити братів своїх, руських князів, на іноплеменних. Це бо, як [уже] говорилося, видіння бачив у Печерському монастирі, коли став стовп вогненний на трапезниці, по тому перейшов на церкву і звідти - до Городця. Тут бо був Володимир у Радосині. І тоді той Янгол вклав [думку] Володимиру в серце, [аби той] почав піднімати [князів], як було сказано..." 227, с. 336. Єдине, чого не зумів пояснити прибічник Мономаха, так це - чому, в такому разі, знамення відбулося все-таки в Печерському монастирі. Відповідь на це запитання знаходимо в Полікарповому посланні, в жити прп. Пимена Багатостраждального (слово 35), де міститься повідомлення, що в день смерті святого "...з`явилися три стовпи над трапезною і відтіля на верх церкви перейшли. Про них же сказано в літописі". Як бачимо, тут є суттєва розбіжність - у редакціях 1116 і 1118 років подано інформацію про один стовп, а у Патерику - про три. Проте, зменшення кількості стовпів - мабуть, результат промономахівської правки, оскільки у Густинському літописі стаття 1110 року (взята там із редакції 1118 р., яка була одним із джерел даного зведення), все ж починається згідно з авторською редакцією: " Того ж року, лютого 11 преставився довготерпеливий Пимен..." 51, с, 288. О.О.Шахматов пояснює сюжет із трьома стовпами саме тотожністю між описаним св. Симоном прп. Пименом Постником, та описаним Полікарпом прп. Пименом Багатостраждальним: "Пимен, согласно сообщению Симона, умер в один день і в один часе Кукшей й его учеником" 226, с. 50-51. Отже, смерть цих трьох святих і символізували три світлові стовпи над Печерським монастирем. Таке трактування подій, коли "під особливим Божим патронатом" "чомусь" опинилися святі печерські ченці, а не "Божий обранець"- князь, не сподобалось Мономаху, і тому в редакції 1116 року стаття лишилася недописаною, доки її не зумів "достойно завершити" ще більший блюдолиз. Цікаво, що Полікарп, маючи більшу можливість ознайомитися з різними київськими літописними зведеннями, ніж св. Симон, який спирався тільки на авторську редакцію "Повісті", відображену в "Літописці старому Ростовському", знав, мабуть, текст редакції 1118 року, бо в кінці свого твору додзе : "Знає ж [лише] Господь, Який це знамення показав, чи задля цього блаженного, чи інший якийсь промисел Божий був".


 

Розклад богослужінь:


Вечірнє богослужіння

– 17:00;

вівторок - Вечірня з акафістом до Пресвятої Богородиці ради Її чудотворного образу «Всецариця»;

четвер – Вечірня з акафістом до свт. Миколая Чудотворця (перед його святими мощами);

Божественна Літургія – 9:00.

Храм відчинений з 8:00 до 19:00.
Обідня перерва 3 13-00 до 14-00



Зібрано громадою для Української Армії:


100230 грн.


Пасхалія

05 травня. Неділя

Світле Христове Воскресіння, Пасха

Церковний календар

29 квітня. Понеділок


Дев’яти мчч. Кизицьких

Прп. Амфілохія Почаївського

Свт. Василiя, єп. Захолм­ського

Дев’яти мчч. Кизицьких: Феогнида, Руфа, Антипатра, Феостиха, Артеми, Магна, Феодота, Фавмасiя i Филимона (286–299). Прп. Амфілохія Почаївського (1971). Прп. Мемнона, чудотворця. Мчч. Диодора i Родопiана, диякона (284–305). Свт. Василiя, єп. Захолм­ського (ХVІ, Серб.). Мч. Іоана Валаха (Румун.).

детальніше...

30 квітня. Вівторок


Ап. Якова Зеведєєва

свт. Микити, єп. Новгородського

Свт. Ігнатiя Брянчанiнова, єп. Ставропольського

Ап. Якова Зеведєєва (44). Знайдення мощей свт. Микити, єп. Новгородського (1558). Свт. Ігнатiя Брянчанiнова, єп. Ставропольського (1867). Свт. Доната, єп. Єврiї (бл. 387). Знайдення мощей сщмч. Василiя, єп. Амасiйського (ІV). Мч. Максима.

детальніше...

Парафіяльна школа

Публікації

Вітальне слово протоієреєві Сергію Петленку, з нагоди 60-річчя від дня народження

Всечесний отче! Мало хто із нас до кінця розуміє своє покликання і служіння. Тільки Богу відомо наскільки кожного хрест його служіння є тяжким і тернистим. Стоячи перед Вами у цей світлий день ми радіємо, що саме Ви несете цей хрест настоятеля нашої громади, - наголосив о. Григорій у своєму вітальному слові.

Коли біль не минає...

Роздуми-реквієм протоієрея Григорія Фої біля домовини отця Валерія Семанцо...

Пауза на карантин, як шлях до перегляду життєвих цінностей

Події в світі під час епідемії, як привід до роздумів про життя людини...

Наше видання


брошура


Підготовка до Святих Таїнств Сповіді та Причастя